Ahad, 17 Mei 2015

MAKANAN UNTUK PENGIDAP OLIGOSPERMIA

kurang sperma
sumber : indiamart.com


Oligospermia, merujuk kepada air mani dengan kepekatan yang rendah sperma dan ia berkait dalam ketidaksuburan lelaki. Selalunya air mani dengan kepekatan sperma yang berkurangan juga boleh menunjukkan keabnormalan signifikan dalam morfologi sperma dan kemampuan sperma untuk bergerak.

Makanan yang kaya antioksidan

Beberapa antioksidan yang berkaitan melindungi membran sperma anda daripada tekanan oksidatif dan menyimpan sperma yang berdaya maju sehingga ia matang. Menggabungkan beberapa makanan ini ke dalam diet anda untuk meningkatkan pengambilan antioksidan anda. Selenium adalah antioksidan yang boleh didapati di kacang Brazil, ikan, barli, ayam belanda dan biji bunga matahari. Co-enzim Q10 keperluan tubuh dapat dipenuhi dengan makan ikan, daging, ayam dan kacang tanah. Tembaga adalah mineral yang bertindak sebagai antioksidan dan boleh ditemui dalam biji bunga matahari, biji bijan dan cendawan cremini. Satu lagi antioksidan, mangan, terdapat dalam nanas, beras perang, bayam dan kacang kuda.

kurang sperma

11 ramuan herba tempatan dalam setiap kapsul herbal rimba untuk membantu atasi masalah kesuburan suami dan atasi OLIGOSPERMIA

Berminat, whatsapp ke 017-977 8592

Makanan kaya nutrien

Bersama-sama dengan makanan yang kaya dengan antioksidan, makanan yang kaya dengan nutrien tertentu boleh meningkatkan jumlah sperma anda. Semua sel-sel dalam badan, termasuk sel-sel sperma pembiakan, memerlukan nutrien dari vitamin dan mineral untuk membesar dan membiak. Ekspresi gen juga mungkin terjejas oleh status nutrien yang rendah. Nutrien yang berkaitan dengan jumlah sperma dan pengeluaran sperma termasuk zink, vitamin A, vitamin C, vitamin B-12 dan folat. Makanan yang kaya dengan sumber mineral zink termasuk cendawan, daging lembu, kambing, bijan, biji labu dan yogurt. Vitamin A memang banyak dalam kentang manis, bayam, lobak merah dan kale. Betik, paprika, brokoli dan brussels pucuk mengandungi semua vitamin C. B-12 Vitamin hanya didapati dalam makanan haiwan seperti ikan, daging lembu, yogurt, susu dan telur. Anda juga boleh tingkatkan tahap folat anda dengan makan kacang merah, kacang, kacang kuda dan bayam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan