Isnin, 25 Mei 2015

7 KEADAAN MEMBUNUH SPERMA


kesuburan lelaki

sumber : thedrinksbusiness.com

Kepanasan
Testis manusia tidak dapat berfungsi dengan baik kecuali mereka dapat tinggal lebih sejuk daripada yang lain daripada badan. Syukurlah, anatomi lelaki direka untuk mencipta jarak antara testis dan suhu badan teras.
Jika suhu buah zakar itu dinaikkan kepada 98˚, pengeluaran sperma terganggu, menurut Hal Danzer, MD, Los Angeles pakar kesuburan. Apabila pengeluaran terganggu, sperma boleh memberi kesan negatif selama berbulan-bulan.
Tetapi apa yang berlaku jika pendedahan haba tidak mendatangkan malapetaka pada keupayaan pembiakan lelaki? "Jumlah keseluruhan [sperma] boleh menjadi lebih rendah, serta motilitas dan morfologi," kata Paul Shin, MD, seorang pakar urologi di Washington, DC

Kolam Air Panas
Terdapat kebenaran dalam mitos mengenai kolam air panas mencegah kehamilan. "Haba basah" tidak baik untuk testis, dan, menurut kajian yang diterbitkan pada tahun 2007, walaupun 30 minit dalam jakuzi atau tab panas sementara boleh mengurangkan pengeluaran sperma.

Demam Panas
Demam panas boleh mempunyai kesan yang sama seperti haba basah pada sperma manusia dengan kesan yang berpanjangan sama. Dan bergantung kepada masa yang dalam proses pengeluaran sperma. Kepekatan sperma boleh berkurangan sehingga 35% berikutan demam.

Komputer Riba
Bolehkah komputer riba benar-benar memberi kesan kepada keupayaan manusia untuk membiak? Menurut penyelidik di Universiti Negeri New York di Stony Brook, terdapat hubungan langsung antara penggunaan komputer riba dan peningkatan suhu skrotum-up untuk 35˚ dalam kedudukan tertentu!
Peningkatan ini mempunyai kesan yang berbahaya yang didokumenkan pada spermatogenesis (proses pembentukan gamet jantan), jadi jika anda cuba untuk hamil, letak komputer riba di atas meja.

kesuburan lelaki

11 ramuan herba tempatan dalam setiap kapsul herbal rimba untuk membantu atasi masalah kesuburan suami (kurang sperma/sperma kurang aktif)

Berminat, whatsapp ke 017-977 8592

Seluar Dalam
Boxer lebih baik daripada seluar dalam. Walau bagaimanapun, memakai seluar pendek basikal yang ketat untuk tempoh masa yang panjang adalah idea yang buruk juga. Semakin sempit/ketat seluar seorang lelaki, semakin kurang mesra persekitaran untuk pengeluaran sperma.

Telefon Bimbit
Satu kajian 2008 mendapati bahawa lelaki dengan penggunaan telefon bimbit yang paling tinggi (lebih daripada empat jam setiap hari) mempunyai bilangan sperma jauh lebih rendah, kadar motilitas, dan morfologi (bentuk biasa). Lelaki digalakkan membawa telefon mereka dalam beg bimbit mereka daripada poket untuk menghadkan pendedahan radiasi.

Obesiti
Obesiti telah dikaitkan dengan peningkatan pengeluaran hormon wanita (estrogen), menurunkan jumlah sperma, disfungsi seksual, dan ketidaksuburan. Berbanding dengan lelaki normal dan berat badan berlebihan, lelaki gemuk (obesiti) mengurangkan fungsi testis dan jumlah sperma lebih rendah, menurut satu kajian 2009 oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Walaupun obesiti mengurangkan jumlah sperma, hanya tahap melampau obesiti boleh mempengaruhi potensi pembiakan lelaki.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan