Khamis, 7 Mei 2015

Petua Memperbaiki dan Melindungi Kesihatan Sperma

sumber : womenpla.net

Vitamin C dalam 100g jambu = 228.3mg!

Vitamin C telah terbukti untuk meningkatkan kualiti sperma dan melindungi sperma daripada kerosakan DNA, membantu mengurangkan risiko keguguran dan kecacatan kromosom. Vitamin C melindungi sperma daripada kerosakan oksidatif akibat radikal bebas.

Kajian menunjukkan bahawa kekurangan vitamin C telah dikaitkan dengan bilangan sperma, motiliti sperma dan morfologi  yang rendah. Vitamin C adalah penting untuk memastikan sperma yang sihat

Satu kajian menunjukkan peningkatan yang ketara dalam kesihatan sperma pada lelaki yang sebelum ini gagal dalam rawatan kesuburan kerana sebilangan besar spermanya mengalami masalah DNA. Para penyelidik mendapati bahawa hanya 2 bulan daripada suplemen dengan kedua-dua vitamin C dan E sebanyak satu gram sehari boleh membawa kepada penurunan masalah DNA dalam sperma dan implantasi baik dan kadar kehamilan yang berjaya.

Satu kajian yang dijalankan pada tahun 1991 menunjukkan bahawa tahap asid askorbik (satu bentuk vitamin C) yang lebih tinggi di dalam cecair seminal berbanding dengan cecair lain di dalam tubuh manusia, termasuk darah. Kajian ini juga menunjukkan bahawa dalam lelaki sihat, pengurangan tahap vitamin C boleh memudaratkan kesihatan sperma. 

Apabila vitamin C pemakanan dikurangkan daripada 250mg kepada hanya 5mg sehari, tahap asid askorbik dalam air mani dikurangkan sebanyak 50%, dan jumlah sperma yang mempunyai kerosakan DNA mereka meningkat sebanyak 91%. Keputusan ini menunjukkan betapa pentingnya vitamin C pemakanan dalam mencegah ketidaksuburan pada lelaki.

Bukan itu sahaja, vitamin C tambahan juga telah ditunjukkan untuk meningkatkan kualiti sperma di kalangan perokok dan mengurangkan aglutinasi sperma (apabila mereka melekat bersama-sama) menjadikan mereka lebih pelahan.

11 ramuan herba tempatan dalam setiap kapsul herbal rimba untuk membantu atasi masalah kesuburan suami

Berminat, whatsapp ke 017-977 8592

Tiada ulasan:

Catat Ulasan